دنیای اقتصاد: چند سالی است که فرهنگ استفاده از گوشت و مرغ های بسته بندی شده در کشور رواج پیدا کرده است. در ابتدا این شائبه وجود داشت که خرید محصولات بسته بندی شده، مقرون به صرفه نیست و این بسته های لوکس و زیبا، فقط پول اضافه دادن است. اما این روزها دیگر این فرهنگ تا قدر زیادی جا افتاده که خرید محصولات بسته بندی شده، با کیفیت تر و بهداشتی تر است و چندان هم غیر اقتصادی نیست.
رییس اتحادیه صنف گوشت سفید اصفهان در این باره می گوید: طبیعتاً با توجه به نظارت کارشناسان در مراکز بسته بندی و همچنین رعایت کامل مسایل بهداشتی و استفاده از تجهیزات و امکانات جدید در امر بسته بندی مرغ و ماهی، با قاطعیت تمام و صد در صد اعلام می کنم که سلامت خانواده ها با مصرف مرغ و ماهی بسته بندی شده، کاملاً تضمین شده است چراکه مراکز بسته بندی، کاملاً تحت نظر اداره بهداشت و اداره دامپزشکی قرار دارند و پزشکان متخصص در این مراکز مستقر هستند. اصغر احسان مهر، افزود: نظارت های بهداشتی علاوه بر مرغ داری ها، از محل کشتارگاه نیز اعمال می شود و پزشکان مستقر در واحدها، با استفاده از تجهیزات استاندارد و مورد تأیید، کلیه فرآیندها را مورد بررسی و نظارت قرار می دهند. وی ادامه داد: تنها راه جذب مصرف کننده و جلب اعتماد او، کیفیت محصولات بسته بندی شده است. این محصولات دارای برچسب ها و مجوزهای لازم هستند و مراکز بسته بندی با کیفیت بهداشتی خود توانسته اند، اعتماد مردم را جلب کنند.مرغ به قیمت کشتارگاه، فریب مردم است
مدیر بزرگ ترین برند تولیدکننده مرغ بسته بندی شده در ایران نیز می گوید: متأسفانه در سطح شهر شاهد فعالیت واحدهایی هستیم که مرغ را بدون رعایت مسایل بهداشتی و به همراه ضایعات آن به مشتری ارایه می دهند. در واقع آن چه مردم از این واحدها خریداری می کنند، مرغ کاملاً قابل استفاده نیست، ضایعات آن گرفته نشده است، آماده سازی آن زحمت دارد و در یک فرآیند غیر بهداشتی آماده می شود. در حالی که مرغ بسته بندی شده بدون هرگونه ضایعات است و به شست و شوی ناچیزی نیاز دارد. از سوی دیگر برخی افراد، بعضی قسمت های مرغ را دوست ندارند و در صورتی که مرغ را به صورت قطعه بندی خریداری کنند، می توانند قسمت های مورد نیاز خود را استفاده کرده و قسمت های دیگر را خریداری نکنند. مسعود احسان مهر، افزود: متأسفانه در سال های گذشته به دلیل نظارت کم رنگ دستگاه های نظارتی و ذیربط، مرغ در واحدهای غیر مجاز بسته بندی و یا با بسته بندی های غیر مجاز عرضه می شد و حتی بعضاً واحدهای مجاز نسبت به بسته بندی و قطعه بندی مرغ اقدام می کردند اما کیفیت لازم را نداشتند. مجموعه هایی بودند که سال ها از زمان تمدید پروانه فعالیت آن ها می گذشت و همین موضوعات باعث شده بود اعتماد مردم به این محصولات، خدشه دار شود.احسان مهر ادامه داد: در ابتدای کار، مردم مرغ بسته بندی شده را یک محصول لوکس می دانستند و احساس می کردند که خرید آن مقرون به صرفه نیست. در حالی که کم کم متوجه شدند وقتی یک مرغ کامل می خرند، بخشی از پول خود را بابت ضایعات مرغ، هزینه کرده اند. متأسفانه در سال های اخیر به دلیل گران شدن حامل های انرژی، برخی واحدهای فروش مرغ، یخچال های خود را در طول شب خاموش می کنند و با نصب پلاکاردهایی مثل مرغ به قیمت کشتارگاه، همان مرغ را به فروش می رسانند. از سوی دیگر مسایل بهداشتی در این واحدها به درستی رعایت نمی شود، متأسفانه در برخی واحدها دیده می شود، قسمت های کبود و یا پرخون مرغ را هم بدون جداسازی به فروش می رسانند در صورتی که دامپزشکان مستقر در خط تولید ما چنین اجازه ای نمی دهند. همچنین تخته هایی که برای خرد کردن مرغ استفاده می شود، پر است از شیارهایی است که مملو از میکروب است یا به دلیل آن که یخچال ها را خاموش نگه می دارند و یا شیشه سکوریت وجود ندارد، بوی نامطبوعی در فضای این واحدها وجود دارد. در صورتی که شما وقتی به فروشگاه های مرغ بسته بندی شده مراجعه می کنید، رایحه خاص و خوبی در فضا جریان دارد. وی گفت: تمامی مراحل قطعه بندی، گرفتن ضایعات، بسته بندی و حتی چسباندن لیبل بسته ها، به صورت تمام اتوماتیک و مکانیزه صورت می گیرد و تمامی مراحل نیز تحت نظارت ناظران سازمان دامپزشکی انجام می شود. وی تأکید کرد: در صورتی که حمایت دولت در خصوص سرمایه گذاری ها و همچنین جلوگیری از فعالیت مراکز متخلف و مکان های غیرمجاز و غیربهداشتی متمرکز شود، جای کار و پیشرفت بسیاری وجود دارد؛ چرا که لزوم و نیاز توسعه این بخش هم احساس می شود.

ضعف ماشین آلات و تکنولوژی قطعه بندی
همچنین مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در این باره گفت: در برابر بودن کیفیت محصولات بسته بندی و قطعه شده ایرانی با محصولات خارجی هیچ شکی نیست و کیفیت محصولات بسته بندی شده در ایران کاملاً مشابه نمونه های خارجی است.شهرام موحد اضافه کرد: فقط می توان گفت که در دیگر کشورها سطح تکنولوژی مورد استفاده و ماشین آلات به روز موجود، متفاوت است که متأسفانه ایران در زمینه ماشین آلات قطعه بندی و بسته بندی ضعف دارد. وی ادامه داد: دنیا به سمت محصولات شناسه دار و قطعه بندی شده رفته است و مردم به کیفیت محصول اهمیت می دهند و تضمین کیفیت را مطالبه می کنند. مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار داشت: محصولات دامی و پروتئینی بسته بندی شده در ایران، برای ورود به بازارهای جهانی استانداردهای لازم را در اختیار دارند. بنابراین تولیدکنندگان باید علاوه بر شرایط داخلی، شرایط بازارهای خارجی را هم در نظر بگیرند. اگر شرایط لازم برای عرضه یک محصول صادراتی رعایت شود، صادرات چندان کار سختی نخواهد بود. چون زمینه اعتماد مهیا شده و این زمینه در درجه اول، کیفیت جهانی و قابل عرضه است. به گفته وی، در حال حاضر شرکت های ما به شهرهای بصره، بغداد، کربلا، نجف، کوت و دیوانیه عراق، صادرات دارند و حتی شرکت الکفیل که غذای حرم مطهر حضرت عباس(ع) را ارایه می دهد، بخش عمده ای از مرغ مورد نیاز خود را از یک شرکت اصفهانی تأمین می کند و برندهای تجاری الحنانه و نسیم کربلا، در کشور عراق بسیار شناخته شده هستند. حتی مسوولان شرکت الکفیل که بزرگ ترین خریدار مرغ در دنیا است و از کشورهای ترکیه و برزیل نیز خرید انجام می دهد، اذعان داشتند برندهای اصفهان شاید به بزرگی شرکت های ترکیه و برزیل نباشند اما در رعایت اصول بهداشتی ممتازتر از همه آن ها هستند. موحد تصریح کرد: اتحادیه گوشت سفید اصفهان همکاری های مستقیم، تنگاتنگ و زیادی با شبکه دامپزشکی استان دارد. کارشناسان بهداشت غذایی و بهداشت محیط، به نوعی همکار ما در اتحادیه هستند و مانند ما حساسیت ویژه ای بر سلامت تولیدات و سلامتی مردم دارند.

منبع: دنیای اقتصاد